Wat is vastgoedinformatie?
Bij de verkoop of langdurige verhuur van een woning of indien de bank dit wenst bij een hypothecaire lening, moet je vastgoedinformatie ter beschikking stellen.
Dit is informatie over vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen, verkavelingsvoorschriften, overheidsplannen, milieu, natuur, erfgoed, grond- en pandenbeleid, erfdienstbaarheden, heffingen, enz ...
Voorwaarden?
De vastgoedinformatie mag op het moment van verkoop niet ouder dan één jaar zijn en moet worden afgeleverd aan de notaris bij de opmaakt van de akte.
Hoe aanvragen?
Je bent:
- Notaris: vanaf 12/10/2023 kan je enkel nog een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in het eNotariaat
- Vastgoedmakelaar: vanaf 12/10/2023 kan je enkel nog een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vastgoedinformatieplatform
- Burger of overheidsinstantie: doe jouw aanvraag via mail naar omgeving@boutersem.be, met vermelding van een geldige CaPaKey (perceelnummer) en het adres. Burgers kunnen enkel vastgoedinformatie aanvragen voor percelen waarvan zij eigenaar zijn.
De gevraagde vastgoedinformatie word digitaal afgeleverd via het e-mailadres dat bij de aanvraag opgegeven werd binnen een termijn van 30 dagen.
Kostprijs?
Een aanvraag vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt € 100 per kadastraal perceel.
Meer info?
Voor meer informatie kan je terecht bij de dienst Omgeving.