Wat is vastgoedinformatie?
Bij de verkoop of langdurige verhuur van een woning of indien de bank dit wenst bij een hypothecaire lening, moet je vastgoedinformatie ter beschikking stellen.
Dit is informatie over vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen, verkavelingsvoorschriften, overheidsplannen, milieu, natuur, erfgoed, grond- en pandenbeleid, erfdienstbaarheden, heffingen, enz ...
Voorwaarden?
De vastgoedinformatie mag op het moment van verkoop niet ouder dan één jaar zijn en moet worden afgeleverd aan de notaris bij de opmaak van de akte.
Hoe aanvragen?
Je bent:
- Notaris: Je kan enkel nog een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in het eNotariaat via https://login.fednot.be/
- Vastgoedmakelaar: Je kan enkel nog een aanvraag doen via de toepassing https://realsmart.be/ of via https://vastgoedinformatieplatform.vlaanderen.be/info
- Burger of overheidsinstantie: je kan enkel nog een aanvraag doen via https://vastgoedinformatieplatform.vlaanderen.be/info
De gevraagde vastgoedinformatie wordt digitaal afgeleverd via het e-mailadres dat bij de aanvraag opgegeven werd, binnen een termijn van 20 dagen.
Kostprijs?
- de aanvraag vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt € 100,- per kadastraal perceel.
- naast de gemeentelijke retributie is er ook de platformretributie welk € 36,50 per kadastraal perceel bedraagt.
Meer info over de platformretributie vind je op de pagina Kostprijs-betaling-facturatie (via https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen)
Meer info?
Voor meer informatie kan je terecht bij de dienst Omgeving.