Er worden steeds meer gevallen van ‘phishing’ gemeld. Bij deze vorm van cybercriminaliteit wordt ‘gevist’ naar vertrouwelijke informatie. Via een mail, sms of een bericht via sociale media proberen criminelen je met een smoes te overhalen tot het klikken op een link. Vaak maken ze mails van echte organisaties na en proberen ze je naar een site te lokken waar je persoonlijke gegevens, een code of een wachtwoord moet invullen. Ook via telefoon kunnen ze proberen jouw bankgegevens of andere vertrouwelijke informatie te achterhalen. Zo krijgen ze toegang tot jouw rekeningen en andere beveiligde toepassingen waarmee ze kunnen frauderen.
De phishingberichten worden steeds professioneler. Het wordt steeds moeilijker om ze van echte berichten te onderscheiden. Daarom verzamelt het Centrum voor Cybersecurity België alle belangrijke meldingen van phishing op www.safeonweb.be en via de facebookpagina Safeonweb_be. Je kan ook de nieuwe Safeonweb-app downloaden. Zo heb je alle actuele info overal bij de hand. Via de app krijg je informatie over de meest recente phishingcampagnes en grote data- en paswoordlekken.
Met deze tips kom je al een heel eind:
- Wees slimmer dan phisher en deel nooit je persoonlijke gegevens, codes of wachtwoorden.
- Download de Safeonweb-app. Deze gloednieuwe app waarschuwt je voor cyberdreigingen en nieuwe phishingberichten. Meer info via https://www.safeonweb.be/nl/safeonweb-app
- Stuur frauduleuze berichten altijd door naar verdacht@safeonweb.be Het Centrum voor Cybersecurity België laat de verdachte linken in deze berichten blokkeren. Zo lopen minder oplettende internetgebruikers geen gevaar.
- Hoe je phishing herkent en waar je moet op letten, lees je op www.safeonweb.be
Wat doe je als je slachtoffer bent geworden van phishing?
- bel onmiddellijk Card Stop op 070 344 344
- breng zo snel mogelijk je bank op de hoogte
- doe meteen aangifte bij de politie
- verander je paswoorden en doe eventueel een virusscan, wanneer je denkt malware te hebben geïnstalleerd