Als bestuur nemen we elke klacht van elke burger serieus en de melding van een klacht doorloopt alle vereiste procedures. Er is een duidelijk onderscheid tussen het uiten van een klacht of het doorgeven van een melding
Wat wordt beschouwd als een klacht?
Indien de lokale overheid (burgemeester, schepen, gemeenteraadslid, ambtenaar) een handeling of prestatie, waarvoor deze overheid bevoegd is, niet of fout uitvoert, dan kan je een klacht indienen.
Een voorbeeld om het onderscheid melding/klacht te verduidelijken
Een burger schrijft: "In de berm van straat X ligt zwerfvuil."
=> Dit is een melding. Doe hiervan melding via het formulier 'Melding' op het E-loket
Een inwoner meldt: "De ambtenaar van dienst X heeft me bevestigd dat mijn dossier behandeld zou worden binnen de tien dagen, zoals de wet dat voorziet. Dit is echter niet gebeurd."
=> Dit is een klacht omdat een verplichte handeling niet werd uitgevoerd.
Een klacht moet altijd de naam en het adres van de indiener bevatten. Anonieme klachten worden niet behandeld.
Hoe je klacht bezorgen?
- via brief aan: Gemeente Boutersem - Secretariaat - Neervelpsestraat 11 - 3370 Boutersem
- via mail aan: secretariaat@boutersem.be
- via het formulier 'klacht': vul het formulier hieronder in en klik op verzend
Klachtenprocedure
Bij het indienen van een klacht treedt de klachtenprocedure, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad, in werking: de klacht wordt doorgegeven aan de klachtencoördinator die de melding registreert in een centraal klachtensysteem en die de klacht doorgeeft aan de klachtenbehandelaar.
De indiener van de klacht krijgt binnen de tien dagen schriftelijk bevestiging van ontvangst en behandeling van de klacht.
De klachtenbehandelaar zal beide partijen horen en zal beslissen of de klacht gegrond is. Eventueel zal er om meer informatie gevraagd worden aan de indiener.
De volledige afhandeling van een klacht mag in totaal maar 45 dagen duren.
Indien de behandeling langer duurt, zal de indiener daarvan op de hoogte gehouden worden.
Het klachtenreglement
Andere klachtenprocedures
Tweedelijns klachtenbehandeling
Sinds januari 2020 heeft Boutersem ook een samenwerking met de Vlaamse Ombudsdienst: Vlaamse Ombudsdienst, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel - klachten@vlaamseombudsdienst.be
Reglement tweedelijns klachtenbehandeling Vlaamse Ombudsdienst
Klachtenwegwijzer algemeen bestuurlijk toezicht
In laatste instantie kan je terecht bij de toezichthoudende overheid. Hiervoor kun je gebruik maken van het digitaal klachtenformulier via lokaalbestuur.vlaanderen.be/klachtenwegwijzer, of schriftelijk via Agentschap Binnenlands Bestuur; VAC Herman Teirlinck Brussel; Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel.
Heb je een klacht over een handeling/prestatie waarvoor de lokale overheid bevoegd is?
Vul dan het formulier hieronder in: