Klacht

Velden met een * zijn verplicht in te vullen.

Als bestuur nemen we elke klacht van elke burger serieus en de melding van een klacht doorloopt alle vereiste procedures. Er is een duidelijk onderscheid tussen het uiten van een klacht of het doorgeven van een melding

Wat wordt beschouwd als een klacht?

Indien de lokale overheid (burgemeester, schepen, gemeenteraadslid, ambtenaar) een handeling of prestatie, waarvoor deze overheid bevoegd is, niet of fout uitvoert, dan kan je een klacht indienen.

Een voorbeeld om het onderscheid melding/klacht te verduidelijken

Een burger schrijft: "In de berm van straat X ligt zwerfvuil."
=> Dit is een melding. Doe hiervan melding via het formulier 'Melding' op het E-loket

Een inwoner meldt: "De ambtenaar van dienst X heeft me bevestigd dat mijn dossier behandeld zou worden binnen de tien dagen, zoals de wet dat voorziet. Dit is echter niet gebeurd."
=> Dit is een klacht omdat een verplichte handeling niet werd uitgevoerd.

Een klacht moet altijd de naam en het adres van de indiener bevatten. Anonieme klachten worden niet behandeld.

Hoe je klacht bezorgen?

  • via brief aan: Gemeente Boutersem - Secretariaat - Neervelpsestraat 11 - 3370 Boutersem
  • via mail aan: secretariaat@boutersem.be
  • via het formulier 'klacht': vul het formulier hieronder in en klik op verzend

Klachtenprocedure

Bij het indienen van een klacht treedt de klachtenprocedure, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad, in werking: de klacht wordt doorgegeven aan de klachtencoördinator die de melding registreert in een centraal klachtensysteem en die de klacht doorgeeft aan de klachtenbehandelaar.

De indiener van de klacht krijgt binnen de tien dagen schriftelijk bevestiging van ontvangst en behandeling van de klacht.

De klachtenbehandelaar zal beide partijen horen en zal beslissen of de klacht gegrond is. Eventueel zal er om meer informatie gevraagd worden aan de indiener.

De volledige afhandeling van een klacht mag in totaal maar 45 dagen duren.

Indien de behandeling langer duurt, zal de indiener daarvan op de hoogte gehouden worden. 

Het klachtenreglement

Andere klachtenprocedures

Tweedelijns klachtenbehandeling

Sinds januari 2020 heeft Boutersem ook een samenwerking met de Vlaamse Ombudsdienst: Vlaamse Ombudsdienst, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel - klachten@vlaamseombudsdienst.be

Reglement tweedelijns klachtenbehandeling Vlaamse Ombudsdienst

Klachtenwegwijzer algemeen bestuurlijk toezicht

In laatste instantie kan je terecht bij de toezichthoudende overheid. Hiervoor kun je gebruik maken van het digitaal klachtenformulier via lokaalbestuur.vlaanderen.be/klachtenwegwijzer, of schriftelijk via Agentschap Binnenlands Bestuur; VAC Herman Teirlinck Brussel; Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel.

Heb je een klacht over een handeling/prestatie waarvoor de lokale overheid bevoegd is?

Vul dan het formulier hieronder in:

De Gemeente Boutersem verzamelt via dit formulier een aantal persoonsgegevens. Deze gegevens worden enkel gebruikt in kader van dit project. Deze verwerking wordt pas mogelijk met uw toestemming.

Uw gegevens worden gedeeld met onderaannemers/leveranciers die door ons worden ingeschakeld om specifieke verwerkingen te doen. Met deze leveranciers werden afspraken gemaakt over het gebruik, de beveiliging en de geheimhouding van gegevens in een verwerkingsovereenkomst. Er werd vastgelegd dat deze leveranciers uw gegevens nooit voor eigen doeleinden mogen gebruiken. Uw gegevens worden bewaard gedurende vijf jaar. Meer informatie over hoe de gemeente Boutersem omgaat met uw persoonsgegevens vindt u in onze algemene privacyverklaring. Voor het uitoefenen van uw rechten als betrokkene kan u ons contacteren op privacy@boutersem.be of via telefoon 016 72 10 60. Onze DPO is bereikbaar op security@vera.be

Naar top