Ondersteuning belastingaangifte 2025

Gepubliceerd op woensdag 9 apr 2025 om 10:59
Je online belastingaangifte indienen, is niet voor iedereen gemakkelijk. Dit jaar kan je opnieuw bij een medewerker van de FOD Financiën terecht voor deskundige hulp bij het invullen van je online belastingaangifte.

Heb je vorig jaar een voorstel van vereenvoudigde aangifte gekregen? Check dan zeker of je er dit jaar ook één gekregen hebt. Heb je een voorstel ontvangen, dan kan je geen afspraak maken voor de zitdag in het gemeentehuis maar zal je enkel telefonisch worden verder geholpen.

Zitdag gemeentehuis

Op maandag 2 juni tussen 9 u en 15 u is er een zitdag in het gemeentehuis. Wens je op 2 juni in het gemeentehuis langs te komen, dan dien je op voorhand een afspraak vast te leggen. Dit kan telefonisch op het nummer 016 72 10 78 van maandag 5 mei t.e.m. vrijdag 9 mei tussen 9 u en 12 u, en op dinsdag 6 mei kan je ook bellen tussen 17 u en 19 u. De zitdag is enkel voor burgers die geen voorstel van vereenvoudigde aangifte hebben ontvangen.

Heb je geen afspraak vastgelegd, dan word je die dag echter niet verder geholpen. Je dient er wel rekening mee te houden dat je per aangifte die je meebrengt, een afspraak moet maken (dus als je drie aangiftes meebrengt, dan moet je drie afspraken vastleggen).

Wat meebrengen?

Kom je enkel met jouw aangifte dan breng je volgende documenten mee:

  • identiteitskaart en pincode (van beide personen voor koppels met één aangifte)
  • benodigde fiches en documenten
  • vorige belastingaangifte (optioneel)

Tip: controleer best op voorhand of de pincode van je eID werkt - indien niet, moet je via het stadhuis een nieuwe code aanvragen - dit kan minstens twee weken duren.

Breng je de aangifte van iemand anders mee, dan dien je volgende documenten mee te brengen:

  • een kopie van de identiteitskaart (van beide personen voor koppels met 1 aangifte)
  • een ingevulde volmacht per persoon (je vindt het document onderaan de pagina in bijlage)
  • benodigde fiches en documenten
  • vorige belastingaangifte (optioneel)

Telefonische bijstand

Heb je reeds een voorstel ontvangen maar zit je nog met vragen, dan kan de administratie van FOD Financiën jou ook telefonische bijstand verlenen bij het invullen van de aangifte.

Wens je graag een afspraak met de FOD Financiën voor telefonische bijstand dan vragen wij jou om ons je gegevens (naam en voornaam, rijksregisternummer en telefoonnummer/gsm) online te bezorgen via 

www.boutersem.be/personenbelasting-telefonische-ondersteuning   of telefonisch via het nummer 016 72 10 78 (van maandag 5 mei t.e.m. vrijdag 9 mei tussen 9 u en 12 u, en op dinsdag 6 mei tussen 17 u en 19 u). Deze gegevens zijn noodzakelijk zodat een medewerker van FOD Financiën jou telefonisch kan contacteren om hulp te verlenen bij het invullen van de belasting-
aangifte.

Algemene info

Je belastingaangifte invullen? De FOD Financiën maakt het je gemakkelijk! Online? Simpel en snel vanaf begin mei.

Ga naar MyMinfin.be en meld je aan om toegang te krijgen tot je gedeeltelijk vooraf ingevulde aangifte of tot je voorstel voor vereenvoudigde aangifte.

Je hebt een voorstel van vereenvoudigde aangifte gekregen?

  • zijn je gegevens juist en volledig, dan moet je verder niets doen
  • zijn je gegevens onjuist of onvolledig, dan moet je ze corrigeren, hetzij via MyMinfin.be, hetzij via het papieren antwoordformulier

Meer informatie? Hulp nodig?

Consulteer de FAQ van de FOD Financiën via https://financien.belgium.be/nl